Geurt van Engelen

'Het is verslavend kan ik zeggen'

“U komt die stoel straks niet meer uit, zo lekker komt hij te zitten”, grapt Geurt van Engelen, terwijl hij in de showroom van zijn bedrijf een stoel opmeet voor een oudere dame. 

Geurt is zorgondernemer en helpt particulieren, zorginstellingen en ziekenhuizen met zorgstoelen en relaxfauteuils, die gemaakt worden in de eigen fabriek in Putten. Om zijn klanten te bereiken, zet Geurt 3 websites in. 80% van de omzet komt via de websites binnen.

4 jaar geleden zag zijn business er echter heel anders uit. “Flyers ontwerpen, creatieve dtp-ers inschakelen om de mooiste productfolders te maken, uren lopen om deze te bezorgen, oneindige telefonische acquisitie, je suf piekeren hoe achter de voordeur van een geinteresseerde klant te komen”, somt Geurt verschillende middelen op die werden ingezet om klanten te bereiken voor zijn zorgproducten. “De winkel was overzichtelijk ingericht met mooie producten. We hadden zeker een goed verhaal.”

'Up-to-date houden was een gedoe'

En de website? Geurt: “Die hadden we voor veel geld laten ontwerpen door een reclamebureau. Het zag er prachtig uit, daar was iedereen het over eens. Up-to-date houden was een gedoe. Het beheer van de website was ondergebracht bij hetzelfde bureau. Het plaatsen van een foto en aanpassen van een tekst liep via de beheerder. En het gebeurde nooit precies op de manier die we wilden. Een aanpassing liet soms weken op zich wachten. Laat maar, we halen de omzet wel op een andere manier binnen, dachten we.”

De omzet daalde en links en rechts werd het bedrijf ingehaald door concurrenten, die hun website wel actief inzetten om nieuwe klanten te bereiken. “Een nieuwe site was geen optie”, zegt de zorgondernemer. “We hadden er goed voor betaald, zonde van het geld.” In de zomer van 2013 ging het bedrijf failliet.

Van Engelen pakt met een andere partner de handel op in een nieuw bedrijf Vita Tendens. Voor het bedrijf is een website nodig. Plate komt in contact met Geurt en er volgen verschillende verdiepende gesprekken over het nut van een website waar je als ondernemer makkelijk je kennis op kunt delen. Vita Tendens is overtuigd.

Een designer levert het ontwerp voor de website en de ontwikkelaars van Plate zetten het ontwerp binnen een dag om naar een functionele site. 1 augustus 2013 krijgt Geurt zijn logingegevens en begint hij zelfstandig met de invulling. Binnen 1 week staat www.vita-tendens.nl online. “Verbazingwekkend snel ging dat. Het was heel veel werk, maar machtig mooi om te doen”, vertelt Geurt trots. “Je online winkel vullen met je eigen producten, helemaal zoals jij het wilt. Daar wordt toch iedere eigenaar enthousiast van?"

'Hoe was dat mogelijk!?'

“Ik heb totaal geen ervaring met websites en internet en had in no-time een goed draaiende site in de lucht. Hoe was dat mogelijk!? De eenvoud en het gebruikersgemak van de website is uniek. Op een haast kinderlijke manier pas ik de site op ieder moment van de dag aan, waar ik ook ben. Je krijgt perfecte ondersteuning, zowel gevraagd als ongevraagd wordt er mee gedacht. Je wordt gedwongen om na te denken over vragen als: Wat is het doel van je website? Wie wil je bereiken? Een zeer leerzaam proces. Er is geen afstand. Ik kan wel zeggen dat ze dag en nacht bereikbaar zijn.”

Aanvragen van over de hele wereld

Eind 2013 gaat de tweede website van Vita Tendens online: www.huntingtonstoel.nl, een website gericht op een specifiek product. Geurt: “Echt een niche markt, maar dusdanig interessant dat deze website ook in het Engels en Duits is vertaald. De website krijgt 200 - 300 bezoekers per maand en aanvragen van over de hele wereld. Via de site is ook een dealer in Duitsland aangetrokken.”  

Begin 2014 volgt nog een website: www.stoelenvoordezorg.nl, gericht op de zorgsector. 

“Via Google Analytics zie ik op elk moment van de dag hoeveel bezoekers er op mijn sites zijn geweest, op welke zoektermen ze binnenkomen, waar ze vandaan komen en hoelang ze je site bezoeken”, vertelt Geurt. “Op basis van de bezoekduur kun je al bijna een inschatting maken of er een bestelling of contactaanvraag volgt. Het is verslavend kan ik zeggen.”

Deel het verhaal van Geurt met anderen:

2 jaar online ondernemen in cijfers

  • 4 websites;
  • 800 bezoekers per maand;
  • 40-50 blogs en nieuwsberichten;
  • 80% van de omzet komt via de websites binnen.

Plate over Geurt

Na het faillissement in 2013 moest het roer 180 graden om voor Geurt. Wij zijn erg trots op het vertrouwen dat Geurt in ons heeft gehad om hem te begeleiden van een offline naar online benadering van zijn doelgroepen. Geurt verdient een grote pluim vanwege zijn zelfstandigheid bij het invullen van de websites. We hopen dat hij zijn kennis blijft delen met bezoekers.