Print deze pagina
In deze tijd van online is het ook lekker om een brochure in uw handen te hebben, print deze pagina hier.
We zitten in de woonkamer van de boerderij van de familie Bleijenberg in Ermelo. In rechterhoek van de kamer staat het computermeubel waar Petra de afgelopen maanden wekelijks aan heeft gezeten om bezoekers te informeren over haar jurkjes.
In januari 2015 spraken we elkaar voor het eerst aan de telefoon. Petra wilde graag een website om rouwkleding voor kinderen te verhuren en te verkopen. Ouders die kinderen meenemen naar een begrafenis kunnen bij Petra nette kleding huren, zodat ze er niet speciaal wat voor hoeven aan te schaffen. Het duurde bij ons ook even voordat het kwartje viel. Er volgde een afspraak bij Petra thuis, waar ze vertelde dat ze er stellig van overtuigd was dat haar idee zou slagen. De website werd ter plekke ingevuld en in 2 uur tijd online gezet.
“Met dit plan liep ik eigenlijk al een paar jaar rond”, reageert Petra op de vraag hoe haar idee om rouwkleding voor kinderen te maken is ontstaan. “Als ik dan zelf een begrafenis had, dacht ik: ‘er is eigenlijk voor kinderen helemaal geen rouwkleding te koop.’ Ik heb kinderkledingzaken van Den Haag tot Zwolle bezocht en het leek mij een uitdaging om in deze stijl te voorzien. Er is voor elke gelegenheid wel gepaste kleding, maar voor een begrafenis, toch een belangrijk en aangrijpend gebeuren, is er gewoon niets.”
Inmiddels is Petra 7 maanden verder en heeft ze meerdere jurkjes verhuurd en verkocht. “Deze week heb ik 4 jurkjes verkocht. Mijn klanten komen uit heel Nederland: Enschede, Krabbendijke, Strijen. Toen ik me inschreef bij de KvK vroegen ze mij: ‘Hoeveel klanten denk je te krijgen in je eerste jaar?’ 25 klanten zei ik, dan ben ik tevreden. Ik ben op de goede weg.”
“Zonder mijn website was dit niet gelukt”, vertelt Petra. “Met alleen een advertentie en een telefoonnummer in de krant red je het niet meer. Ik vind het fijn dat ik per maand kan betalen. Bij een ander bedrijf had ik de optie om in 1 keer € 1.300 euro te betalen, maar ik wist helemaal niet of mijn jurkjes zouden aanslaan. Daarom heb ik voor jullie gekozen.”
In de eerste maand krijgt Petra’s website ruim 500 bezoekers. De maanden daarna ligt het bezoekersaantal rond de 400 bezoekers. Vanaf mei komt het gemiddelde bezoekersaantal boven de 400 uit. Opvallende details zijn het aantal pagina’s dat bezoekers opvragen (gemiddeld 7,8 pagina’s) en het lage bouncepercentage (13,5%). Bezoekers blijven gemiddeld 4 minuten en 5 seconden op de website.
Petra is elke week met haar website bezig. “Het is echt mijn eigen winkel”, zegt ze trots. “Maar als je ziet hoe ik begonnen ben... Het is wel een groeiproces geweest. In het begin was ik wat gespannen, ik ben namelijk helemaal geen schrijver. En moet je eens kijken wat ik er nu allemaal op heb staan! Ik krijg er steeds meer lol in. Plate geeft mij veel vrijheid en heeft bij de opstart klaar gestaan om te helpen. Ik vond het fijn dat er een kort lijntje was als ik even hulp nodig had. De hulpvideo’s zijn ook heel handig, het is belangrijk om tips te krijgen om met je website bezig te zijn. Ik lees ze altijd. Zo heb ik over bloggen geleerd dat je gewoon moet schrijven en niet te ingewikkeld moet doen.”
“Dit is een proefjaar”, zegt ze als het gesprek ten einde loopt. “Er is bijvoorbeeld ook vraag naar jongenskleding, maar eerst maar eens kijken hoe dit loopt. Ik ben dankbaar dat het allemaal zo gelopen is. Het is bijzonder dat er nu kinderen rondlopen met jurkjes, die ik gemaakt heb. Ik wil er zijn voor een ander in deze verdrietige omstandigheden, iets voor een ander betekenen.”
Website: www.petra-kinderrouwkleding.nl
Toen Petra ons begin 2015 belde met haar idee hebben we wel even onze wenkbrauwen gefronst. Petra is stellig overtuigd dat er vraag is naar haar jurkjes en heeft veel energie in haar website gestopt. Het was in het begin wat onwennig, maar ze heeft doorgezet. We zijn trots dat Petra zelfstandig de bezoekers van haar online winkel structureel helpt met nieuwe jurkjes en informatie. De cijfers liegen niet.